Ateliere livrate offline

Obiectivele programului de Educație Financiară @ Școala de Valori

Beneficii pentru tinerii participanți

#A / LifeSkills Financial pentru Detectivi*

*Ateliere pentru Detectivi (50 până la 90 min/atelier) | Detectivi: vârsta 4-5 ani,  6-7 ani, și 8-10 ani

Atitudinile și obiceiurile noastre financiare încep să se formeze de la o vârstă foarte fragedă. Cu flash cards copiii înțeleg noțiunile financiare de bază și exersează comportamente financiare sănătoase pentru întreaga lor viață. Copiii își pun la bătaie cunoștințele și în același timp exersează tehnici care le modelează comportamentul financiar, îi inspiră să-și stabilească o strategie personală și totodată, să-și alcătuiască un plan financiar pe care să-l urmeze, pentru viitor. 

În acest modul, copiii explorează lumea finanțelor personale într-o manieră inedită. Abordarea include exerciții din domeniul financiar care exemplifică noțiuni financiare specifice, utilizarea unor ilustrații reprezentative, dar și pilde și sfaturi, precum și fraze educaționale sau desene sugestive pe care copiii le vor putea completa în timpul atelierului. 

#B / Pocket Money pentru Exploratori**

**Ateliere pentru Exploratori (90 până la 120 min/atelier) | Exploratori: vârsta 11-14 ani

#1: Luarea deciziilor 

Dacă implicăm copiii în contexte în care să poată face alegeri financiare încă de timpuriu, atunci luarea deciziilor pe măsură ce cresc devine mai fluentă și mult mai puțin dificilă. 

În acest modul, tinerii învață cum să gestioneze provocările financiare pe care le vor putea întâmpina și care sunt abilitățile de care au nevoie pentru a  lua decizii informate cu privire la administrarea propriilor bani.

#2: Bugetul de cheltuieli

Antrenarea timpurie în categorisirea banilor stabilește tipare pentru viitorul comportament financiar. De aceea, în acest modul, tinerii practică conceptul de împărțire a banilor în categorii, și anume “cheltuieli pentru viitor”, “cheltuieli pentru nevoi cotidiene” și “cheltuieli pentru dorințe”. Ei trec prin activități care îi vor ajuta să înțeleagă faptul că banii sunt epuizabili și de aceea, trebuie drămuiți în funcție de scop. Astfel, copiii vor conștientiza inclusiv diferența dintre nevoi și dorințe.  

#3: Câștigarea banilor  

Banii trebuie câștigați, iar munca depusă în acest sens costă, nu doar timp, ci și bani. Faptul de a câștiga mici sume de bani, de timpuriu, oferă copiilor o înțelegere mai practică a faptului că munca și banii sunt elemente interdependente. În familie, copiii sunt puși de părinți să îndeplinească anumite sarcini în gospodărie. Astfel, în context educațional, tinerii ar putea fi încurajați să-și ia sarcini suplimentare pentru a câștiga bani pentru bugetul propriu. Este esențial ca ei să conștientizeze, încă de mici, diferența dintre responsabilitățile comune ca membri ai familiei și responsabilitățile generatoare de bani. Banii câștigați îi ajută pe tineri să înțeleagă cum își pot atinge obiectivele financiare viitoare. 

Astfel, în acest modul, ei află că banii sunt o recompensă pentru munca depusă.

#4: Ce sunt banii?  

Banii reprezintă mijlocul de schimb pentru majoritatea bunurilor și serviciilor necesare traiului. De aceea, copiii trebuie să fie capabili să recunoască denumirea și valoarea diferitelor monede și bancnote folosite în economie. De aceea, în acest modul, tinerii învață despre valoarea relativă a banilor în ceea ce privește puterea de cumpărare și totodată înțeleg conceptul de inflație.

#C / Financial Health / Envisioning the Future pentru Experți***

***Ateliere pentru Experți (90 până la 120 min/atelier) | Experți: vârsta 15-18 ani 

#1: Alocația și Banii de buzunar

Alocația este primul pas spre înțelegerea bugetului personal. Cu îndrumarea potrivită în copilărie, de exemplu, în gestionarea alocației și a banilor de buzunar, copiii pot deveni mai târziu adulți responsabili din punct de vedere financiar. 

În acest modul, tinerii învață să-și împartă banii în mai multe categorii: “cheltuieli pentru viitor”, “cheltuieli pentru nevoi cotidiene” și “cheltuieli pentru dorințe”. Totodată, ei învață cum să țină o evidență a ceea ce au cheltuit și cum să-și administreze banii acum, pentru viitor, cu scopul de a-și atinge obiectivele personale.  

Având abilități financiare de gestionare eficientă a bugetului, copilul care devine adolescent și apoi adult, creează relații mai sănătoase în familie, își consolidează un comportament pro bunăstare personală – esențial pentru un trai decent și își conturează intenția de a contribui conștient la o economie națională care să devină prosperă.

 #2: Responsabilitatea financiară  

Gestionarea cu succes a banilor presupune planificare financiară riguroasă și o mare claritate asupra banilor câștigați, economisiți, respectiv investiți și, ulterior, cheltuiți. Oricine ar trebui să știe câți bani are disponibili sau ar trebui să câștige, câți bani trebuie să economisească pentru nevoi viitoare și câți bani ar putea să pună deoparte pentru îndeplinirea unor obiective mari sau chiar a unor dorințe fără de care viața n-ar mai fi atât de frumoasă.

Acest modul îi introduce pe copii în lumea alegerilor financiare înțelepte, de la căutarea mijloacelor pentru finanțarea studiilor, până la planificarea venitului în perspectiva pensionării.

#3: Economii și Investiții  

Educația financiară timpurie include și cunoașterea destinației economiilor proprii. Valoarea economiilor crește în mod diferit în funcție de modul în care banii sunt administrați. Plasarea economiilor în ceva mai mult decât un cont de economii îi introduce pe tineri în lumea primelor investiții, iar pasul firesc este acela de a înțelege conceptul de „creștere a valorii în timp a banilor”.

În acest modul, tinerii află cum să obțină cea mai bună creștere pentru banii lor în viitor și totodată, care sunt șansele de a nu pierde o parte sau toți banii investiți. Astfel, tinerii au ocazia să exploreze conceptul referitor la „riscul financiar și rentabilitatea investițională” și totodată, să înțeleagă și mai bine noțiunile legate de diversificarea investițiilor.

#4: Consumerismul și comportamentul financiar responsabil

„Economisirea conștientă”, precum și „consumul responsabil de produse financiare”, îndeamnă la disocierea dorinței de necesitate și câștigă tot mai mult teren în educația financiară fundamentală.Este bine de știut că, pe termen lung, va crește constant nevoia de consum pentru produse și servicii care provin de la companii care demonstrează o guvernanță corporativă robustă, un comportament de afaceri responsabil, din punct de vedere social și al protejării mediului, precum și aplicarea unor valori sănătoase în relația cu clienții și furnizorii. Acest modul îi introduce pe elevi în conceptele asociate comparării cumpărăturilor și alegerea celei mai bune opțiuni. Tinerii sunt ghidați să învețe să analizeze publicitatea pentru a descoperi mesajele care le pot afecta deciziile de cumpărare și implicit, comportamentul de consum. Astfel, ei vor afla care le sunt drepturile dar și obligațiile ca și consumatori de produse și servicii. Totodată, își vor aprofunda înțelegerea cu privire la conceptul de plată a dobânzii pentru creditele angajate în vederea achiziționării de produse și servicii.

Scroll to Top