Teoria Valorilor Universale a lui Shwartz

Universalitatea valorilor definită de Schwartz promovează ideea că anumite valori sunt ancorate în necesitățile existenței umane. Oamenii sunt ființe sociale prin excelență și ca atare, au nevoie să-și asigure supraviețuirea și bunăstarea individuală și de grup. Astfel, în opinia lui Schwartz, valorile sunt folosite pentru a reprezenta conceptual propriile obiective, fiind totodată și „limbajul” folosit pentru a exprima aceste obiective în societate

Când ne gândim la valorile noastre, ne gândim la ceea ce este important pentru noi sau de dorit în viața noastră.

Fiecare dintre noi avem un set unic de valori după care ne ghidăm în viață (de exemplu, împlinire, securitate, bunăvoință), acestea având diferite grade de importanță. O anumită valoare poate fi foarte importantă pentru o persoană, dar neimportantă pentru alta. Importanța relativă a valorilor multiple ne ghidează acțiunea, practic, ne ajută să facem alegeri diferite în viața noastră. De exemplu, s-ar putea crede că onestitatea este mai presus decât bunătatea, în timp ce o persoană ar putea pune mai mult preț pe bunătate decât pe toate celelalte calități. Valorile sunt credințe legate de afect într-un mod greu de explicat. Valorile se referă la obiective dorite care ne motivează acțiunea. Valorile transcend acțiuni și situații specifice. Valorile servesc drept standarde sau criterii care fundamentează caracterul individului și îi direcționează comportamentul și atitudinea.

De exemplu, să presupunem că prietena ta cea mai bună poartă o rochie care nu stă bine pe ea. Dacă prețuiești onestitatea, i-ai putea spune fără îndoială că rochia pare oribilă, dar dacă ai pune mai mult preț pe bunătate, nu i-ai spune chiar direct că ar trebui să-și schimbe rochia cu una mai potrivită.

Aceste trăsături menționate mai sus și reformulate parțial, sunt valabile pentru toate valorile și ajută la diferențierea acestora de alte fenomene mintale. Unii autori sunt de părere că diferențele dintre valori provin din obiectivele setate sau motivele exprimate de individ, de care fiecare valoare în parte este legată. 

Scroll to Top
Sari la bara de unelte