Subscribe1

Cum să faci un mini-plan de afaceri

Îţi doreşti să porneşti la drum cu un mic business, ai o idee despre ce ţi-ai dori să creezi şi poate ai deja în minte o strategie. Totuşi, ceva te împiedică să te mobilizezi. Cum poţi trece peste momentele de neîncredere, pentru a te motiva să faci lucrurile să se întâmple?

Cea mai bună modalitate de a dobândi încredere în ideea ta de afacere este să pui pe hârtie un mini-business plan, în care să acoperi toate aspectele principale ale unui startup. Nu ştii cum se face? Nicio problemă! Citeşte acest material, află care sunt paşii unui plan de afaceri, apoi apucă-te de lucru!

Multe persoane vor să înceapă o afacere proprie, dar amână la infinit primul pas, sub scuze ca: “Nu am timpul necesar”, “Poate ideea mea e prea banală”, “Îmi lipsesc banii”, “Sunt prea tânăr” etc. etc. Ghici ce? Timpul trece, iar momentul nu va fi niciodată potrivit, pentru că întotdeauna va fi ceva care îţi lipseşte. Lasă deoparte scuzele şi încearcă!

 

Start small!

Nu trebuie să te aştepţi ca în jumătate de oră de lucru să ai totul clar, pus la punct până în cele mai mici detalii, eventual şi clienţii la uşă. Un business se construieşte în timp, însă pentru a ajunge acolo trebuie să începi de undeva. Noi îţi recomandăm să porneşti cu acest mini-business plan. Răspunde la următoarele întrebări, esenţiale pentru a construi orice business:

  1. Resursele personale

Gândeşte-te ce resurse ai la îndemână în acest moment:

  • Educaţie – Ce cunoştinţe ai? Cum le poţi folosi în business?
  • Experienţă – Ce ştii cel mai bine să faci? La ce te pricepi foarte bine? Unde s-ar potrivi aceste abilităţi/ talente în afacerea ta? Cunoşti destul de bine produsul/ serviciul pe care îl vei oferi?
  • Familie – Părinţii şi rudele apropiate sunt primele persoane la care poţi apela pentru susţinere când vrei să începi o afacere, mai ales dacă îţi împărtăşesc entuziasmul şi visul de a deveni antreprenor. Totuşi, este important să stabileşti un nivel până la care aceştia pot interveni. Ce decizii iei tu şi ce decizii vor lua membrii familiei pentru afacerea ta?
  • Reţeaua de cunoştinţe – Recomandările sunt extrem de important pentru orice afacere, mai ales pentru companiile mici, aflate la început de drum. Ce persoane din domeniul tău de activitate cunoşti?
  • Puncte slabe – Nu e realist să-ţi imaginezi că le poţi face pe toate la o capacitate de 100%. Care sunt punctele tale slabe şi cum le poţi gestiona pentru ca afacerea să nu aibă de suferit? La ce nu te pricepi şi ai avea nevoie de ajutor?
  1. Produsul/ serviciul

Asigură-te că îţi cunoşti produsele/ serviciile pe care le vei vinde:

  • Elevator pitch

Învaţă să-ţi descrii afacerea în doar 15 secunde – timpul necesar pentru a prezenta o cuiva într-un lift care urcă cinci etaje (aşa-numitul “elevator pitch”). Pe scurt: ce vinzi?

  • Tipurile de produse/ servicii

Ce categorii de produse/ servicii vei comercializa? Detaliază. De exemplu, pentru un magazin online cu haine vei avea:

    • Îmbrăcăminte: rochii, fuste, tricouri, pantaloni, sacouri etc.
    • Accesorii: coliere, cercei, brăţări etc.
    • Pantofi: sport, eleganţi etc.
    • Etc.
  • Preţuri estimative
    • Cât te costă să creezi, să cumperi sau să imporţi produsul/ serviciul tău?
    • Cât ar fi dispuşi clienţii să plătească pentru el? Cu ce preţ îţi vei vinde produsul/ serviciul?

Diferenţa dintre cele două sume o reprezintă banii strânşi pentru a plăti chiria, telefonul, taxele, promovarea şi salariul tău, adică profitul.

  • Furnizorul –  Poţi să ai un singur furnizor, o reţea sau niciunul, în cazul în care tu eşti cel care îl creează (de exemplu, faci design pentru afişe şi postere). Produsul/ serviciul tău necesită anumiţi furnizori? De unde îl procuri?
  • Stoc de marfă – De câtă marfă ai nevoie?
  • Distribuţia – Ce canale de vânzare sunt cele mai potrivite? Vinzi direct către consumatori sau prin intermediari?
  • Potenţial de dezvoltare – Care este durata de viaţă pe piaţă a produsului/ serviciului tău? Cum este aceasta influenţată de dezvoltarea tehnologică şi socială?
  1. Piaţa

Fă un pic de research: foloseşte Internetul pentru a răspunde la aceste întrebări sau apelează la potenţialii clienţi:

  • Clienţii – Câţi potenţiali clienţi există? Care sunt caracteristicile lor (sex, vârstă, localitate/ ţară)? Cum îşi petrec timpul liber? Ce locuri frecventează? Ce criterii iau în considerare când cumpără un produs/ serviciu similar? Poţi estima numărul realist al viitorilor tăi clienţi?
  • Concurenţa – Ce companii vând produse/ servicii similare cu ale tale şi la ce preţuri? Cum arată site-urilor lor? Ce modalităţi de promovare folosesc? Care sunt punctele lor slabe?
  1. Marketing şi vânzări

Dă de veste despre produsul/ serviciul tău.

  • Reţeaua de cunoştinţe – Recomandările directe sunt o metodă extrem de eficientă. Te pot ajuta membrii familiei, prietenii sau colegii să recomande produsul/ serviciul tău în rândul cunoştinţelor lor? La cine te gândeşti să apelezi?
  • Logo – Cine îţi va crea identitatea vizuală?
  • Cărţi de vizită – Sunt un instrument esenţial pentru a te prezenta pe tine şi afacerea ta. Unde le vei produce? Care este costul lor?
  • Prezenţa în online – Este un must have, aşa că ia în calcul crearea unui site şi activitatea în reţelele sociale (Facebook, LinkedIn, Pinterest, Youtube etc.). Ce nume va avea site-ul tău? Cine se va ocupa de design şi întreţinerea sa? Cine va realiza materialele şi postările pentru social media?
  • Promovare – Vei folosi e-mail-ul, telemarketingul, publicitatea offline (în reviste, ziare)/ online (Facebook Ads, Google AdWords)? Ce alte canale de promovare ai în vedere? Ai nevoie de afişe, flyere? Unde le vei distribui şi cine se va ocupa de acest proces? Vei participa la târguri de profil cu produsul/ serviciul tău?
  • Lansare – Când şi unde va avea loc lansarea business-ului tău? Va fi un eveniment restrâns sau mai mare?
  1. Organizarea activităţii

Viaţa de zi cu zi a business-ului tău.

  • Forma de organizare legală – PFA, SRL, SRL-D? Ce formă se potriveşte mai bine business-ului tău?
  • Cont bancar – La ce bancă îţi vei deschide cont?
  • Contabilitate – Cine se va ocupa de partea financiară? În funcţie de forma de organizare va trebui să decizi dacă îţi ţii singur contabilitatea sau apelezi la serviciile unui contabil.
  • Programul tău – Cât timp vei investi în business? Cum îţi vei organiza activitatea zilnică?
  • Locaţie – Unde vei avea sediul social? Dar biroul? Dacă afacerea ta are nevoie de un spaţiu de prezentare (magazin, cafenea etc.), unde va fi acesta?
  • Parteneri/ consultanţi – Te gândeşti să te asociezi cu cineva? Dacă da, cu cine?
  • Alte elemente – Ce politică vei adopta legat de garanţii, relaţii cu clienţii, modalităţi de plată, livrare, reduceri etc.?
  1. Dezvoltarea afacerii

Direcţia în care vrei să creşti.

  • Viitor – Gândeşte-te cum va arăta business-ul tău peste 1 an şi peste 3 ani, la capitolele: produse/ servicii, clienţi, partea financiară. Ce obiective îţi propui?
  1. Bugete

Money, money, money… Ce cheltuieli implică afacerea ta? Ia în calcul:

  • Bugetul de start – Cât te costă să porneşti business-ul tău? Calculează toate costurile pe care le implică demararea unei afaceri: acte, sediu, consumabile, stocul iniţial de marfă, promovare etc.
  • Bugetul operaţional – Cât te costă să întreţii afacerea şi să o faci să funcţioneze? Ţine seama de costurile fixe (chirie, utilităţi), de cele variabile (materie primă) şi de profitul obţinut.
  • Cash flow (fluxul de numerar) – Care este diferenţa dintre încasările şi plăţile curente, pe o anumită perioadă de timp? Îţi ajung banii să plăteşti facturile business-ului la final de lună sau trebuie să te împrumuţi? De câţi bani ai nevoie?
  1. Finanţarea

De unde faci rost de bani ca să devii antreprenor cu acte în regulă.

  • Capitalul necesar – Adună suma totală calculată pentru bugetul de start cu deficitul maxim estimat pe cash flow.
  • Surse – Puţini antreprenori dispun de sume mari de bani pentru a investi în propria companie. Costurile iniţiale variază în funcţie de tipul de activitate desfăşurată (una e să-ţi deschizi un magazin fizic de calculatoare şi alta e să-ţi faci o firmă de web design). Câţi bani ai la dispoziţie? Câţi poţi strânge? Te-ar putea împrumuta părinţii sau alte rude? Iei în considerare un credit bancar? Apelezi la fonduri europene sau programe finanţate de stat? Îţi găseşti un investitor/ Business angel?
  1. Conceptul de business

“Inima” afacerii tale.

  • Misiunea – Care este scopul business-ului tău? Ce îţi propui să oferi? Cum faci diferenţa? Ce plus-valoare aduci pentru clienţi? De exemplu, în cazul Şcolii de Valori: “Misiunea noastră este să construim caractere puternice pentru viitor prin crearea unei comunităţi de tineri autonomi, care acţionează colaborativ, responsabil şi etic.”
  • Analiza SWOT – Care sunt punctele tari, punctele slabe, oportunităţile şi riscurile afacerii?
  • Obiective – Setează obiective specifice, măsurabile şi realiste. De exemplu: “Până la finalul anului, voi avea cel puţin 5 clienţi mari pe webdesign, care vor genera aproximativ 70% din venit.”

 

Prea multe semne de întrebare? Transformă-le în răspunsuri!

Nu uita că momentul cel mai bun pentru a deveni antreprenor şi a începe un business e ACUM.

 

Lasă un răspuns

Contact

Școala de Valori
str. Ion Nistor nr. 2, ap. 1, sector 3, Bucureşti, România
Email: office@scoaladevalori.ro
Phone: + ( 40 ) 745267871
Fax: 0378 107 900
Website: http://escoaladevalori.ro
Email: office@scoaladevalori.ro