Subscribe1

Cum să creezi un produs care să se vândă singur?

Majoritatea știe că odată ce realizezi un produs sau serviciu, următorul pas este promovarea, cea care îți va aduce apoi și vânzările. Există mai multe strategii de marketing privind promovarea unui produs pe piața, care mai de care mai complexe, menite să atragă publicul către produsul tău. O vorbă din popor spune că Reclama e sufletul comerțului și că fără ea nu poți face nimic. Asta era valabil în urmă cu 20-30 de ani, când cu cât investeai mai mult în promovare, cu atâta mai mare este profitul scos, însă, astăzi, lucrurile stau altfel. Pe piață găsești produse pentru orice nevoie îți trece prin cap. La propriu! Supermarketurile sunt invadate de zeci, sute de produse similare care se ”luptă” pentru același segment de consumatori (numai mărcile de chipsuri si cereale ocupa un raion).

Ai nevoie de o Vacă Mov (Purple Cow), așa cum definește Seth Godin produsele extraordinare, care aproape că se vând singure. Și nu, nu vorbește doar de Milka 🙂

Care e secretul?

Hai să vedem cele mai reușite produse sau servicii din ultima perioadă. În primul rând, pentru a avea o vacă mov, nu înseamnă să creezi ceva nou, de la 0. O vacă mov pot fi servicii adiacente produselor deja existente sau îmbunătățiri la felul în care lucrurile deja funcționează. Ce zici de garanție extinsă pentru laptopuri, inclusiv contra daunelor produse de creativitatea copiilor? Sau de cele mai noi cărți din diferite domenii, pe care le poți citi, fără să trebuiască să rămâi cu ele în bibliotecă toată viața? Sau un cloud de articole care îți oferă posibilitatea de a salva toate articolele care te interesează și pe care nu ai timp să le citești, iar la care ai apoi acces inclusiv offline?

Garanția Toshiba, Bookster, Pocket, Whatssap sunt doar câteva exemple de produse sau servicii Purple Cow.

Așadar, cum creezi un produs care să se vândă singur? *

  1. Vinde ceva ce se cumpără. Începe cu ceva ce te pasionează dar și de care cei din jur au nevoie. Ai un subiect care te pasionează, un produs pe care vrei să îl inventezi sau creezi? Cui ar folosi produsul sau serviciul la care te gândești? Ar fi dispuși să plătească pentru acel ”ceva”?
  2. Găsește-ți nișa și focusează-te pe cei care răspândesc vestea.

Verifică cine altcineva mai este la fel de pasionat ca tine de aceiași idee, atât de pasionat încât ar plăti pentru ea și, mai mult, ar răspândi vestea mai departe.

În carte, Seth Godin face referire adesea la sneezers(innovators) și early adopters. Aceștia sunt cei care dau startul trendurilor de cumpărare, cei care încearcă lucruri noi și apoi spun prietenilor și îi conving și pe aceștia să cumpere. Conform lui Seth, să creezi un produs pentru masa mare de oameni este o greșeală. Pentru că ei cumpără lucrurile cu care sunt obișnuiți deja și nu încearcă produse noi… decât dacă cei din categoria sneezer sau early adopter i-au convins că ar fi mișto să facă asta 🙂

Sursă imagine: samouraisduweb.com

  1. Creează ceva atât de remarcabil încât să atragă atenția.

Verifică concurența. Ce aduci tu atât de diferit față de produsele care există deja, astfel încât să atragi atenția celor interesați? Lansarea iPhone din 2007 a fost un succes tocmai datorită ideilor out of the box cu care venea – interfață care se adapta la nevoile fiecărei aplicații, eliminarea completă a tastaturii și a stylus pen-ului, introducerea ecranului multi touch, care permitea mai multă libertate și flexibilitate în folosire. Știu, toate astea sună acum normal, însă uite cum arătau telefoanele pe atunci 🙂

Sursă foto: simonwebdesign.com/iphone-vs-samsung/

Așadar, caută să adaugi ceva nou lucrurilor care există deja – ceva de care să fie cu adevărat nevoie.

  1. Make it easy for them to spread. Aici putem vorbi de nume, imagine, brand și toată zona de promovare, precum și de ideea de bază din spate. Cum ai descrie tu produsul sau noutatea pe care o aduce într-o frază? Este ușor de înțeles și de transmis și către ceilalți?

Consultă-te cu cei din jur, pentru că uneori, ceea ce pentru tine e ușor de înțeles, pentru alții poate suna a limbă străină.

  1. Urmărește creșterea și vânzările. Ia feedback-ul pieței și, poate cel mai important, reinventează-te. Odată ajunsă la publicul larg, your purple cow it’s just a cow. Da, va aduce în continuare profit și va mai avea o perioadă de creștere, însă nu te poți baza pe ea pentru totdeauna. Caută să adaugi periodic lucruri noi sau să creezi următorul produs extraordinar de care lumea are nevoie. Poate fi un serviciu adus la produsul deja existent sau un produs nou. Exemplul cel mai bun este Whatssap. Deși există deja de 7 ani, aplicația continuă să se îmbunătățească și să adauge feature-uri noi și utile. Folosită inițial ca alternativă la sms-urile tradiționale, în prezent permite transmiterea mesajelor de voce de minute întregi, filme, foto, fără a le modifica dimensiunea sau a limita utilizatorii la numărul de minute pe care îl pot trimite. Iar reinventarea ei continuă mai ales că acum are un competitor pe măsură – Snapchat.

Aceștia sunt pașii lui Seth Godin de creare a produselor excepționale. Iar dacă ești curios cum a reușit el să aplice acești pași pentru propria carte, poți citi chiar la el pe site strategia care l-a scos încă odată din anonimat și a făcut din cartea lui un best seller.

http://www.sethgodin.com/purple/chapter.html

Alte resurse – despre sneezers


*pași dați chiar de Seth Godin – http://www.sethgodin.com/purple/chapter.html

1 Comentariu
  1. Un articol foarte bine realizat! multumesc!

Lasă un răspuns

Contact

Școala de Valori
str. Ion Nistor nr. 2, ap. 1, sector 3, Bucureşti, România
Email: office@scoaladevalori.ro
Phone: + ( 40 ) 745267871
Fax: 0378 107 900
Website: http://escoaladevalori.ro
Email: office@scoaladevalori.ro